Jika anda mempunyai administrator account yang lain, sila teruskan pada langkah ke 7 selepas log on account ter sebut.
Walaubagaimanapun, jika terdapat hanya satu account sahaja teruskan daripada langkah yang pertama.
- Restart komputer dan tekan F8 berulangkali sehingga anda mendapat menu-like screen.
- Highlight dan enter pada Safe Mode with Command Prompt. cuba logging pada mode tersebut. kalau tidak berjaya teruskan pada step 17.
- Apabila command prompt keluar, taip: net user administrator password/active:yes (password terserah pada anda)
- Kemudian anda akan mendapat "The command completed successfully", restart komputer dengan taip shutdown -r.
- Ulang semula langkah pertama dan pilih Safe Mode.
- Masuk sebagai Administrator dengan password yang telah dipilih di langkah 3.
- tekan (windows logo)+R
- Taip Regedit.
- Cari HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows NT\CurrentVersion\ProfileList
- Pada bahagian kiri, cari file yang bermula dengan S-1-5... berakhir dengan .BAK; pergi ke langkah 15 jika tidak jumpa.
- Klik kanan pada fail tersebut dan klik Rename. tukarkan .BAK kepada .BK
- Klik kanan pada fail yang mempunyai nama yang sama dan rename tambah .BAK
- Pada fail yang pertama tadi, delete .BK
- Setelah anda rename fail-fail tadi, sepatutnya komputer anda telah pulih.
- Jika tidak menjumpai .BAK cuba ini: open Windows Explorer dan cari C:\Users\Default\AppData\Local\Application Data
- Kemudian, delete other application data below one you're on. Masalah selesai.
- Kalau tidak boleh masuk kpd safe mood, pilih "Repair Your Computer" dan ikut arahan
- Teruskan kepada Step 3.
Jika tidak berjaya juga, formatlah sebagai pilihan terakhir..
Harap ini dapat membantu kawan-kawan.
No comments:
Post a Comment